
Barkács Pajtás - Az átalakított topszet esete
A peca.hu hasábjain már találkozhattatok ezzel címmel, ott több házilag elkészíthető horgász felszerelést mutattam be anno. Most, kisebb kihagyás után egy picivel komolyabb barkácsolásra adtam a fejem. Rövid utána olvasás és keresgélés után úgy döntöttem, átalakítom a rakósbotom topszetjeit…
Az alap ötletet egy a Total Coarse Fishing-ben olvasott cikk adta. Ott, már megszokott, vagyis gyárilag feltuningolt topszettel fogták a nagyobbnál nagyobb pontyokat, amurokat. A topszeten (általában az AB-tip+1 tag) egy ponton, úgy 15 cm-re a toldástól van egy karbon keresztszálas erősítés. Ezen az erősített szakaszon van egy furat ahol a gumit kivezetik. Vagyis hátsó, un. skaletta nélkül gumizzák és használják a botot, sikeresen!
Infó:
AB-tip jelentése: az erősebb topszetek első két tagját gyárilag egybe építik, így nagyobb az átmérő a végén, könnyebben járt benne a vastag gumi. Ezek a topszetek erősebbek, vagyis pontyozáshoz készülnek.
A háttérinfó
A különleges technika előnye az, hogy a nagyobb halakat (amelyek adott esetben több gumit húznak ki a botból) is ki lehet fárasztani topszettel. A fárasztás utolsó fázisában egyszerűen szorosabbra húzzuk a gumit, és a halat könnyem magunk előtt meg tudjuk szákolni. Vagyis a fárasztás alatt lehet állítani a gumi feszességét!
Létezik erre a technikára egy másik alternatív megoldás is (Topszet-tubus-technika címmel írtam róla), aminek vannak hátrányai.
Itt egy speciális skalettát helyezünk a topszet végébe, ami a gumival együtt kilóg abból. Sajnos két hátránya van, az egyik a felesleges súly. A másik a topszet és a szerelék hosszának viszonya. Ez azt jelenti, hogy általánosságban csak akkora szerelékkel horgászhatunk, mint a topszetünk. Ha ennél nagyobb a szerlék (pl.: mélyebb vízen horgászunk), akkor nem tudjuk a kapitális halunk megszákolni, mert nem tudjuk a gumit megfeszíteni (ugyanis az a boton belül van).
Az átalakítás
Pár apróságot kell beszereznünk, hogy az átalakítást el tudjuk végezni. A két legfontosabb a karbon szövet (vagy szalag) és a kétkomponensű műgyanta. Mindkettő fellelhető az interneten, vagy egy komolyabb modellező boltban. A művelet részleteit egy képsorozattal mutatom be.
Kimérjük, hogy a topszet utáni tag mennyire csúszik a topszetbe, és egy pár centit ráhagyva
kijelöljük az erősítés helyét. A környező részeket ragasztószalaggal lefedjük.
A karbon szövetet több méretben is megvásárolhatjuk.
Ehhez az átalakításhoz az 5 cm-es a megfelelő, levágunk egy akkora darabot,
hogy körbeérje a topszetet, és átfedése kb. 1 cm legyen.
A vegyszerektől jó távol maradni. A gumikesztyűt mindenkinek ajánlom.
A hozzávalókat pontosan ki kell mérni!
A műgyantát alaposan elkeverjük, és pihentetés nélkül nekiállhatunk a munkának.
Infó:
Ha olyan helyre kerül a gyanta ahova nem kellett volna, megkötés előtt acetonnal el tudjuk távolítani.
A megtisztított felületet teljesen bekenjük vékonyan a gyantával.
(itt egy törött végű topszetet javítok!)
|
|

folpackból. Ehhez a műgyanta nem ragad hozzá, a levegőt pedig kiszorítja.

Hagyjuk 4-5 órát kötni (gyantától függően, melegen gyorsabban köt),
majd eltávolítjuk a szalagokat.
Egy megfelelő méretű csiszolóval készítünk egy furatot az
erősítés közepére. (a fúrás nem jó, mert felszakítja a szálakat)
Így néz ki a kész topszetünk. Azonban, hogy a gumi ne sérüljön,
ebbe még bele kell ragasztani egy teflon dugót.
Vegyünk nagyméretű teflon dugót, hogy a gumi könnyen járjon benne,
hagyományos pillanatragasztóval rögzítsük a furatba.
Egy korábbi cikkben bemutatott gumi végszerelékek tökéletesen illenek az összeállításhoz.
A befűzött gumit kivezetjük a beragasztott teflonunkon, majd egy csomót kötünk rá.
Így néz ki a kész mű.
Ha csak a topszettel fárasztunk, akkor így fogjuk a gumit.
Ha topszeten plusz tag is van, akkor ezzel a módszerrel tudjuk feszíteni guminkat.
Ezt a szép amurt ennek a technika segítségével sikerült szákba terelni.
Tipp1:
Húzzuk a bevonatos zsinór bevonatát össze, így picit nehezebb lesz a vége, és nem gubancolódik a spiccünkre a szerelék betolás közben.
Tipp2:
Kiegészítésnek ajánlom a második tagba ragasztható teflonos gumi vezetőt. A nehéz gumi így biztosan nem fog a botfalhoz tapadni! (ennek elkészítése szintén a fent említett cikkben olvasható)
Tudom, hogy több olvasónak nehézkesnek tűnhet ez az átalakítás, de érdemes belevágni.
Anyagköltsége nem magas, és a megmaradt alapanyagok pedig jók lesznek
kisebb javításokhoz is.
Jó barkácsolást, jó horgászatot!